مقایسه ی عسل و شکر

دیابت و عسل
ژانویه 27, 2019
انواع گونه ی زنبور عسل
فوریه 9, 2019

تفاوت های کلیدی عسل و شکر

 

هر دو شیرین کننده حاوی گلوکز و فروکتوز هستند. با این تفاوت که، در فرایند تولید شکر تولید، اسیدهای ارگانیک، پروتئین، عناصر نیتروژن، آنزیم ها و ویتامین های موجود در نیشکر نابود می شوند، در حالی که عسل، یک شیرین کننده طبیعی است که تنها به حرارت بسیار کمی نیاز دارد. همچنین، عسل برخی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی مفید است که در جدول ارزش غذایی شکر وجود ندارد.در این مطلب سه ​​مورد کلیدی در مقایسه ی عسل و شکر را آورده ایم که باعث می شود حس خوبی راجع به خوردن عسل پیدا کنید.

1.همیشه مقدار کمی از عسل لازم است.

 یک قاشق غذاخوری از شکر یا ساکاروز حاوی 46 کالری است، در حالی که یک قاشق غذاخوری شیرین کننده طبیعی مثل عسل دارای 64 کالری است. اگرچه عسل ممکن است کالری بیشتری داشته باشد،اما به دلیل شیرین تر بودن عسل نسبت به شکر بایستی مقدار کمتری از یک قاشق عسل در وعده ای مشابه استفاده ی شکر،از عسل مصرف کنید،زیراعسل شیرینتر از قند شکر و ساکاروز است. در نتیجه، شاید شما فکر کنید مصرف کالری کمتری را با شکر دارید اما دقیقا برعکس است. مورد دیگر اینکه اگرچه عسل گرانتر است،اما در دراز مدت استفاده از عسل بسیار اقتصادی تر از شکر خواهد بود.

2. عسل به آرامی جذب وارد جریان خون می شود.

قند شکر ساکارز است که از دو مولکول چسبیده به هم تشکیل شده است. هنگامی که ما شکر می خوریم، معده ی ما باید از یک سری از آنزیم های خود استفاده کند تا مولکولهای قند شکر را بشکند تا سلول ها بتوانند از انرژی آن استفاده کنند.در حالی که عسل کاملا متفاوت است. زنبورها یک آنزیم مخصوص به شهد عسل اضافه می کنند  که ساکارز را به گلوکز و فروکتوز تقسیم می کند یعنی به دو قند ساده برای بدن ما که به طور مستقیم می توانند جذب خون شوند.از این رو، عسل در مقایسه با شکر،دارای شاخص گلیسمیک سالمتری است (GI)، که تاثیر منفی مصرف یک غذا بر سطح گلوکز خون را می سنجد.بنابراین میزان پایین تر شاخص گلیسمیک،جذب و تزریق آرام قند عسل به جریان خون و در نتیجه روندی تدریجی و سالم تر در پروسه ی هضم.استفاده ی زیاد شکر و ساکاروز سطح قند خون را افزایش می دهد، می تواند مشکلاتی را برای افرادی که دچار نقص در متابولیسم گلوکز هستند، ایجاد کند. وقتی مواد غذایی حاوی درصد زیادی از ساکاروز مصرف می شود، بسیاری از مواد مغذی مفید و ضروری از رژیم غذایی جا می افتند. و در نتیجه باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت ،برخی از انواع سرطان، پوکی استخوان و حتی بیماری های مربوط به نارسایی و زوال در سیستم عصبی منجر می شود.

(The Honey Revolution, by  Dr. Ron Fessenden)

3. عسل دارای مواد مغذی است.

بر خلاف عسل، شکر مواد معدنی و ویتامین ندارد. (از این رو شکر را کالری تهی  empty calories  می نامند.) مصرف مواد معدنی موجود در غذا ها در موتابولیسم بدن نقش دارند.عسل نیز حاوی این مواد معدنی است و موتابولیسم را در کنترل اسید های چرب و کلسترول نامطلوب در ارگان ها و بافت های بدن بالا می برد.به همین دلیل است که افراد چاق از سوء تغذیه و بسیاری از مشکلات سلامتی مرتبط دیگر رنج می برند،زیرا مجبورند قند را از پروسه ی رژیمی خود حذف کنند. بنابراین، اگر شما در حال کنترل وزن خود هستید، عسل یک انتخاب هوشمندانه تر از شکر برای شما خواهد بود. نا گفته نماند علاوه بر تفاوت های گفته شده ،قند شکر هرگز نمی تواند با مزه ی عسل رقابت کند. گرچه هر دو شیرین هستند، عسل دارای طعم منحصر به فردی است که می تواند بسیار پرکاربرد در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها باشد.همچنین طیف وسیعی از طمع های متنوع عسل به واسطه ی گونه های مختلف گل وعسل آنها،یک تجربه ی منحصربفرد است و بسته به مهارت و هنر میتوان برای تکمیل و بهبود طعم درانواع مختلف غذاها از آن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود/ثبت نام